Hornava
I Arjeplog finns Sveriges djupaste sjö, Hornavan. Djupa sjöar har ofta gett upphov till myter om sjöodjur. Musikteaterns letade efter myter men kunde inte hitta något. Vi bestämde oss därför att skapa vår eget sjöodjur och vår egen myt som även kom att inkludera berättelsen om jätten Stallo hämtat från den samiska mytologin.
Välkommen att se hur myten om Hornava skapas.
Medverkande
Unga medskapare
Agnes Bolmvik, Tekla Wahlberg, Jenny Wahlberg, Alvin Lestander, Matilda Öhlund, Rasmus Granström, Gabriel Rodrigues, Adelia Långdahl, Axel Westholm, Tina Syrén, Epa-Ungdomar, Klass 5 Silverskolan, Arjeplog
Konstnärer
Harleen Kalkat – Projektledare, Textförfattare
Petronella Edlund – Konstnärlig vägledning, Magnus Karlsson – Musikalisk vägledning
Film och editering
Katarzyna Baranowska
Av
CALS Norr (Musikteatern, Northern Sustainable Futures och Ung Scen Norr) med stöd av Allmänna Arvsfonden, Kulturskolan i Arjeplog och Arvidsjaur och Kulturrådet
Processdokumentation
Metod
Under hösten 2022 träffades en stor grupp av Arjeplogs ungdomar under några veckors tid för att skapa myten om Hornava. Som lever i Sveriges djupaste sjö, Hornavan.
Vi träffade ca 40 ungdomar mellan 9-25 år i Arjeplog under olika workshops både på skoltid och utanför skolan. Under ledning av konstnären Petronella Edlund fick de brainstorma idéer om hur Hornava skulle se ut samtidigt som de unga, under ledning av skådespelare och dramatikern Harleen Kalkat, fick skapa historien tillsammans. Målet var att sjösätta Hornava under Samiska veckan. Några elever har varit med förut i Musikteaterns verksamhet, men för många gången var det första gången de deltog i dylik skapandeprocess.
Konstnärligt arbete
Vi arbetade med tonvikt på medskapande och demokrati där vi hela tiden var mån om att alla idéer skulle höras. Processen och det fritt skapande rummet var otroligt viktigt för oss. Samtidigt tog pedagogerna ansvaret att det skulle bli ett resultat som skulle bli färdigt i tid och som höll en konstnärlig nivå. Eftersom våra unga var många olika åldrar gällde det också för oss att fördela arbetsuppgifter som skulle passa deras ålder. De äldre barnen kunde till exempel få använda verktyg som de yngre barnen inte fick. Musiken skapades i en separat arbetsgrupp som leddes av musiker Magnus Karlsson.
Lärdomar
Vi lärde oss att det är möjligt att skapa en konstnärlig process med många unga om man har en tydlig ram och ett tydligt mål att förhålla sig till. I det här fallet att skapa ett konstverk samt en myt. Vi lärde oss mer om hur man kan dela upp och fördela arbetsuppgifter så att så att alla unga som vill kan delta. Det var även bra att kunna ha vissa grupper på skoltid eftersom vi då även kunde ha med elever från byarna som inte skulle kunnat delta efter skoltid.
Resultat
Resultatet resulterade i en konstnärlig happening där Hornava sjösattes samtidigt som myten av Hornava lästes upp. Flera tidningar bevakade eventet. Vi hoppas att myten om Hornava kan leva vidare. Det har varit kul att skapa en modern folksägen.